4 ay turizm çeşitlemesi – 8 ay taşra çeşnilemesi.. 10 ülke insanıyla iletişim ardından sıkışan kültür,daralanpiyasa..İşte sorulamayanlar :
* 50.000 nüfus varken sadece 500 kişi her yerde birbiriyle alışverişte … Kaç yaşlı, dar gelirli ve engelli evlerde ?
* Mayıs başı turizm hizmet adaylarının kayıt dışı hareketi peşisıra kayıtsızca sigortasız ‘neye hizmet ‘ 6 ay serüvenleri ve Ekim sonu öze dönüş ve köye dönüş …Nasıl izlenebilir ?
* Olur gider ne demektir nereye kadar gider ?
* Yazdan kışa , kıştan yaza geçerken iki farklı dünya arasında ‘geçiş dönemi terapisi’ gerekir mi?
* Karakter arayışı nasıl şekillenecek ? Misafirler mi kasaba halkını etkisi altına alıyor yoksa tersi mi? Değişken karakterler bozulan psikolojiler kent hayatını nasıl etkiliyor ?
* Bozulan psikolojilere Ukrayna gezisi mi yoksa Tayland seferi mi iyi gelir ? Yoksa Alsancak alışverişleri mi ?
* Kent meydanları ve sosyal yaşam alanları kime hizmet ediyor ?
* Yeni işler mi kurmalı varolan işleri mi yaşatmalı ?
* Niçin dünyanın en güzel kasabası şair ve sanatçı yetiştiremiyor ?
* Niye sinirleniyoruz neye sinirleniyoruz ?
* Ana faaliyet nedir ? Ana niyet nedir ? Art niyet var mıdır kaça ayrılır ? Uzmanlaşma istek ve gayreti var mı yoksa İŞ-AŞ-EŞ bolluğunu hedefleyen ‘ anti uzman ‘ yapılanmalar mı esas gayret sahası ?
* Hedef iyi hizmet mi yoksa ‘ çoraptan taşan paraların yılları’ Finlandiyalılar diyarı yedidüvelin özlediği 90 lı yılların yediveren Marmaris’ine geri dönüş mü ?
* Balıkçı kasabası mı olalım İngiliz piyasası mı?
* AVM lere direniş gösteren esnaf kahraman mıdır? Kaç yıl direnebilir ?
* Ayak mı yorgana göre uzatılmalı yoksa hormonsuz büyüyen ayağa yeni yorganlar mı dikilmeli?
* Yazın oluşan ciroların kar olmadığını anlatmak için ŞÜKRÜ KIZILOT mu gerekli?
* Batık şirket ile batık gemi arasındaki farklar nelerdir? Gemi batmadan kaçmak doğru mudur?
* Yazın BARDA STAR KIŞIN ÇATIDA ASTAR ..Evet yanlış okumadınız.. Yaz –kış geçiş sancılarında Marmaris sosyolojisinde sınav sorusu: ELVİS NİYE ÇATIDA?
Bu soruların yarısına yanıt bulabiliyorsak stratejik planlamaya ve sosyolojik analize karışıyoruz demektir. Kasaba planlamasının gerçek verileri bu tür SPOT sorulardan çıkar SWOT analizlere inat.
Hakan Öner
MTO Yönetim Kurulu Üyesi